DPF / OPF (ROETFILTER)

close up of particulate filter dpf delete

DPF / OPF (ROETFILTER) UITSCHAKELEN / VERWIJDEREN

Wat is DPF (roetfilter)

DPF staat voor Diesel Particulate Filter. Roetfilters vangen en slaan schadelijke roetdeeltjes op, waardoor minder giftige emissies door de uitlaat in de lucht terechtkomen. Met het softwarematig uitschakelen van de roetfilter (DPF) zorgen we ervoor dat deze roetdeeltjes niet meer in de motor worden opgeslagen.

Een roetfilter wordt meestal gemaakt van keramisch materiaal. Een roetfilter wordt zo dicht mogelijk bij de motor in het uitlaatsysteem gemonteerd, waar de roetdeeltjes zich verzamelen in de filter. In de roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600°C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen, zal de ecu kunstmatig de temperatuur van de uitlaatgassen opvoeren. Voordat de auto aan het regeneratie proces van de roetfilter begint, moet deze aan veel eisen voldoen zoals juiste verbrandingswaardes, temperatuur en correcte feedback van de sensoren.

Ook kan het filter verzadigd (vol) zijn en kan dan niet meer gereinigd worden. Hier kan dus veel fout gaan, en uiteindelijk ook nadelige gevolgen voor de motor hebben.

Prijs: €450,-*

* ex. btw.

Voordelen DPF/OPF uitschakelen/verwijderen

  • Meer vermogen
  • Betere acceleratie van het voertuig
  • Verbeterde gasrespons
  • Lagere uitlaatgastemperatuur
  • Lagere onderhouds- en vervangingskosten
  • Langere levensduur

Nadelen DPF/OPF uitschakelen/verwijderen

  • Meer uitstoot van uitlaatgassen en deeltjes
  • Grote neiging om niet te slagen voor APK-emissietests
  • Minder milieuvriendelijk

Rica heeft 200 dealers wereldwijd in 29 landen