EGR

scrolldown
tune-widget

EGR

Het verwijderen, afsluiten of wegschrijven van de EGR klep is één van de meest verzochte aanpassingen, naast chiptuning. We leggen uit waarom.

Na verloop van tijd zorgen uitlaatgassen ervoor dat er zich lagen roet verzamelen aan de wanden/buizen/leidingen/kleppen etc. van een voertuig. Een aantal vervelende gevolgen van deze roet-ophopingen die de moeite waard zijn om te vermelden zijn; een hoger verbruik, verlies in vermogen, verminderde levensduur van de motor, hoge onderhoudskosten wanneer de klep vervangen dient de worden wegens het niet goed afsluiten, foutcodes in de ECU, zwarte rookwolken uit de uitlaat, de auto die in noodloop gaat. Al met al genoeg redenen om het afsluiten van de EGR klep te overwegen.

EGR
EGR staat voor ‘Exhaust Gas Recirculation’ ofwel uitlaatgasrecirculatie. Een veelgebruikte manier om de NOx-emissies (verzamelnaam voor mono-stikstofoxiden, welke vrij komen bij de verbranding van fossiele brandstoffen) te verminderen, is uitlaatgasrecirculatie (EGR). Dit houdt in dat een controleerbaar gedeelte van de uitlaat van de motor opnieuw in de inlaatlucht wordt gerecirculeerd. Meestal wordt een klep gebruikt om de gasstroom te regelen en de klep kan, indien nodig, volledig worden gesloten.

De EGR klep helpt je auto om de brandstof van de auto efficiënter en volledig te verbranden door een deel van je uitlaat gassen opnieuw te circuleren en deze opnieuw door het verbrandingsproces te voeren. Dit resulteert in een koelere, meer complete verbranding van de brandstof die de schadelijke emissies van je auto verlaagt. Als je EGR klep defect of verstopt is, loopt of start je motor slecht.

De vervanging van verbrand gas (dat geen deel uitmaakt van de verbranding) door zuurstofrijke lucht, vermindert het aandeel van de cilinderinhoud dat beschikbaar is voor verbranding. Dit veroorzaakt een overeenkomstig lagere warmteafgifte en piekcilindertemperatuur en vermindert de vorming van NOx. De aanwezigheid van een inert gas in de cilinder beperkt de piektemperatuur verder.

Het te recirculeren gas kan ook door een EGR koeler worden gevoerd. De EGR koeler verlaagt de temperatuur van het gas, dat de cilinderlaadtemperatuur verlaagt wanneer EGR wordt gebruikt. Daar zijn twee voordelen aan verbonden:

• De verlaging van de laadtemperatuur resulteert in een lagere piektemperatuur
• De grotere dichtheid van gekoeld EGR-gas zorgt ervoor dat een groter deel van de EGR kan worden gebruikt. Op een dieselmotor kan de gerecirculeerde fractie tot 50% oplopen onder bepaalde bedrijfsomstandigheden.

Vandaag de dag kunnen benzine- en dieselmotoren op de weg een van de verschillende EGR-klepconfiguraties gebruiken. Op oudere voertuigmodellen zul je de EGR-klep herkennen als een ronde, dikke metalen schijf met een diameter van ongeveer vijf centimeter, meestal naar de bovenkant van de motor en aan de zijkant. Op deze oudere modellen bedient een vacuümslang met een kleine diameter een standaard EGR-klep. De slang verbindt de bovenkant van de klep met het gasklephuis of de carburateur. De metalen schijf van de klep herbergt een vacuümmembraan, veer en plunjer. Latere modellen zijn uitgerust met elektronisch vacuüm EGR-kleppen in een klein blok of cilinder. De klep werkt op dezelfde manier als bij oudere modellen, behalve dat een elektronische EGR-positiesensor communiceert met de auto’s computer voor betere controle. Mogelijk zie je ook elektrische spanningsdraden via vacuümleidingen op de klep.

Nieuwere voertuigmodellen maken gebruik van elektronische EGR-systemen die extra componenten kunnen bevatten, zelfs een digitale klep die de noodzaak van vacuümregeling helemaal uitsluit. Een meer radicaal ontwerp, geïmplementeerd in een paar modellen, was de vervanging van de klep door EGR-jets aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. Sommige nieuwere hoog efficiënte motoren, bijvoorbeeld die met variabele kleptiming (VVT), maken zelfs geen gebruik van een EGR-systeem.

EGR van dieselmotoren
EGR is een emissiebeperkende technologie die aanzienlijke NOx-emissiereducties mogelijk maakt van de meeste soorten dieselmotoren: van lichte motoren tot middelgrote en zware motortoepassingen, alsook langzame tweetaktmotoren. Hoewel de toepassing van EGR voor NOx-reductie de meest voorkomende reden is om EGR toe te passen op moderne commerciële dieselmotoren, is de potentiële toepassing ervan ook geschikt voor andere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van klopvastheid en het verminderen van de behoefte aan brandstofverrijking met hoge belasting in benzine motoren, hulp bij verdamping van vloeibare brandstoffen in benzine motoren, als een hulpmiddel voor dieselmotoren met gesloten cyclus, voor het verbeteren van de ontstekingskwaliteit van moeilijk ontvlambare brandstoffen in dieselmotoren of voor het verbeteren van de prestaties van katalysatoren.

Voor- en nadelen van EGR klep
De EGR-klep is essentieel voor de emissiebesturing van je auto. De recirculatie van het uitlaatgas zorgt ervoor dat een deel van de NOx gassen niet in de atmosfeer terechtkomen. Van deze gassen wordt gedacht dat zij een grote bijdrage leveren aan de opbouw van broeikasgassen. Daarom werd een EGR-systeem enige tijd geleden verplicht voor alle nieuwe voertuigen. EGR heeft zowel voor- als nadelen.

De voordelen van EGR

• Gereduceerde NOx
• Mogelijke vermindering van de smoorverliezen bij motoren met vonkontsteking bij deellast
• Verbeterde levensduur van de motor door verlaagde cilindertemperaturen, vooral de levensduur van de uitlaatklep.

Nadelen en moeilijkheden van EGR

• Omdat EGR de beschikbare zuurstof in de cilinder vermindert, neemt de productie van deeltjes (brandstof die slechts gedeeltelijk is verbrand) toe als EGR wordt toegepast. Dit is van oudsher een probleem met dieselmotoren.|
• De opzettelijke vermindering van de zuurstof die beschikbaar is in de cilinder zal het piekvermogen verminderen dat beschikbaar is bij de motor. Om deze reden wordt de EGR gewoonlijk uitgeschakeld wanneer een hoge belasting wordt gevraagd.
• De EGR-klep kan niet onmiddellijk reageren op veranderingen in de vraag en het uitlaatgas heeft tijd nodig om rond het EGR-circuit te stromen. Dit maakt de kalibratie van voorbijgaand EGR-gedrag bijzonder complex. Traditioneel is de EGR-klep gesloten tijdens overgangen en vervolgens opnieuw geopend zodra een stabiele toestand is bereikt. De piek in NOx / deeltjes geassocieerd met slechte EGR-regeling maakt echter tijdelijk EGR-gedrag van belang.

Slechte verstopte EGR-klep
Normaal wordt het gerecirculeerd gas in het inlaatsysteem ingebracht voordat voordat deze zich door het inlaatspruitstuk verdeeld. Desondanks is een perfecte menging van het gas onmogelijk bij alle toerentallen / belastingen van de motor en in het bijzonder tijdens gevarieerd gebruik. Een slechte cilinder-tot-cilinder EGR-distributie kan bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat één cilinder te veel EGR ontvangt, waardoor hoge deeltjesemissies worden veroorzaakt, terwijl een andere cilinder te weinig ontvangt, resulterend in hoge NOx-emissie van die cilinder. Hoewel de term EGR meestal verwijst naar opzettelijke, externe EGR, is er ook een niveau van interne EGR. Dit gebeurt omdat het resterende verbrandingsgas dat aan het einde van de uitlaatslag in de cilinder achterblijft, wordt gemengd met de binnenkomende lading. Er is daarom een deel van de interne EGR waarmee rekening moet worden gehouden bij het plannen van EGR-strategieën. Het reinigingsrendement varieert met de motorbelasting en in een motor met variabele kleptiming moet een andere parameter worden overwogen.

verstopte egr klep reinigen

Wanneer de EGR-klep defect raakt, moet deze worden vervangen. In tegenstelling tot sommige emissiebeperkende apparaten die slecht kunnen werken zonder de rijeigenschappen van de auto of vrachtwagen te beïnvloeden, kan een slechte EGR-klep de prestaties van de motor aanzienlijk beïnvloeden of zelfs tot gevolg hebben dat de motor helemaal niet meer draait. Het goede nieuws is dat je het kunt reinigen, vervangen of afdichten met een plaatje en software matig wegschrijven van de EGR werking.

Symptomen van een slechte EGR-klep
Wanneer er sprake is van een slechte EGR-klep, dan krijg je waarschijnlijk te maken met deze symptomen:

• Ruw stationair draaien of afslaan
• Een geur van brandstof
• Verhoogd brandstofverbruik
• Pingen, tikken of kloppen
• Mislukte smog-test

Er zijn eigenlijk twee soorten slechte EGR-kleppen, met verschillende symptomen. Een EGR-klep kan op twee manieren falen: hij kan altijd open zijn, of hij kan altijd gesloten zijn. Als de EGR-klep open is veroorzaakt dit een continue stroom uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk. Je zult een of meer van de volgende symptomen opmerken:

• Een ruw stationair toerental bij het starten van de motor (wanneer de motor koud is), soms bij een stoplicht of bij het zoeken naar een plek op een parkeerplaats (bij lage motorsnelheden in een opgewarmde motor).
• Verhoogd brandstofverbruik.
• Een lichte of sterke geur tijdens het besturen van het voertuig, vanwege de toename van koolwaterstoffen die de uitlaat verlaten.
• Je auto voldoet niet aan de emissietest. Wanneer de motor met laag toerental draait, voorkomen lagere temperaturen in de verbrandingskamers dat alle brandstof verbrandt, waardoor de stroom onverbrande koolwaterstofgassen die uit de uitlaat komen aanzienlijk toeneemt.
• Het Check Engine-lampje (of storingsindicatielampje, afhankelijk van je model) brandt op je dashboard.

Als de EGR-klepstiften gesloten zijn, wordt de stroom uitlaatgassen permanent geblokkeerd in het inlaatspruitstuk. Je zult een of meer van de volgende symptomen opmerken:

•  Een piep- of tikgeluid afkomstig van de motor bij een laag toerental (bij hogere
snelheden dan stationair). Dit geluid is het geluid van een vroege ontsteking van de
brandstof wanneer deze aan hoge temperaturen voldoet.
• Luide ontploffingen. Een tweede ontsteking kan plaatsvinden na de normale ontsteking,
en de twee kunnen combineren met voldoende vermogen om motorschade te veroorzaken.
• Je auto voldoet niet aan de emissietest. Hoge temperaturen in de verbrandingskamer
maken de overmatige vorming van oxiden van stikstof mogelijk, die door de uitlaat
worden vrijgegeven.
• Het Check Engine-lampje of storingsindicatielampje (MIL) brandt op je dashboard

Veelgestelde vragen

Tekst EGR

Uitleg EGR

Blabla

joejoe

Rica heeft 200 dealers wereldwijd in 29 landen

Contact Rica Engineering

Maak nu een afspraak bij Rica Engineering voor een welverdiende upgrade voor uw auto of stuur ons een bericht voor meer info of vragen! Voor het maken van een afspraak vul dit formulier in of neem rechtstreeks contact op met uw lokale Rica dealer. U vindt een overzicht van alle Rica locaties op https://rica.nl/rica-locaties.