OVERIGE UITSCHAKELINGEN
Ga snel naar:
- Evap syteem uitschakelen/verwijderen
- Secundair luchtsysteem uitschakelen/verwijderen
- Cilinderuitschakeling ACT/COD/MDS
- Lambda/CAT sensor uitschakelen/verwijderen
- Snelheidsbegrenzer inbouwen of verwijderen
- Toerenbegrenzer
- Vermogen begrenzen
- Stationair toerental verhogen
- Wervelkleppen/swirl flaps uitschrijven
Evap syteem uitschakelen/verwijderen
Prijs: €175,-*
Benzinedampafzuiging (EVAP) is noodzakelijk om de benzinedampen in de tank van een voertuig op een veilige en verantwoorde manier af te voeren en te verwerken. Vóór 1980 werden deze dampen vaak de vrije natuur ingelaten door een overdrukventiel te monteren op de vuldop van de tank. Door de strenge EURO-normen is dit niet langer toegelaten.
Bij moderne benzinemotoren worden de benzinedampen uit de tank naar een actief koolstoffilter gebracht, daar kunnen de koolwaterstoffen tijdelijk opgeslagen worden. Als de motor op bedrijfstemperatuur is, wordt het actief koolstoffilter geopend en kunnen de koolwaterstoffen aangezogen worden in het inlaatspruitstuk. Op deze manier worden de benzinedampen op een ideaal moment in de verbranding gebracht en wordt er zo minder vervuild.
Secundair luchtsysteem uitschakelen/verwijderen
Prijs: €175,-*
Een benzine motor heeft bij de koude start altijd een rijk mengsel, dus meer brandstof dan zuurstof. De katalysator is bij een koude start nog niet op werktemperatuur en kan deze uitlaatgassen nog niet reinigen.
De secundaire luchtpomp, pompt dan buitenlucht in de uitlaat, hierdoor verhoogt de temperatuur in de uitlaat en zal de katalysator sneller opwarmen.
De luchtpomp is ongeveer 20-30 seconden bij een koude start actief, hierna is de katalysator voldoende opgewarmd. De secundaire luchtpomp zorgt dus alleen dat de katalysator iets sneller op zijn werktemperatuur is.
Cilinderuitschakeling ACT/COD/MDS
Prijs: €175,-*
Cilinderuitschakeling is een innovatie waarbij bij een brandstofmotor een of meerdere cilinders automatisch buiten werking stelt tijdens het rijden. Dit gebeurt meestal bij een lage belasting of een constante snelheid.
Het doel van cilinderuitschakeling is brandstofbesparing, zonder in te leveren op comfort en vermogen. Het uitschakelen van de cilinders tijdens het rijden, betekent dat er minder brandstof naar de motor gestuurd wordt. En als meer vermogen nodig is, worden die cilinders in een fractie van een seconde weer geactiveerd.
Dit is een mooi stukje techniek, helaas bij sommige motoren is dit nog niet helemaal soepel en ervaren sommige berijders hier toch wat ongemak.
Lambda/CAT sensor uitschakelen/verwijderen
Prijs: vanaf €150,-*
Een lambdasonde, ook wel lambda sensor genoemd, meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Dit wordt vervolgens doorgegeven aan het motormanagementsysteem (ECU). Dankzij de eerste lambda sonde(s) weet de ecu de exacte brandstof verhouding.
Alle benzine voertuigen die na 2000 zijn gebouwd hebben een tweede lambdasonde achter de katalysator, om de werking en effectiviteit daarvan te controleren. Dit is ook de enige functie van de 2e lambda sonde en heeft geen invloed op de werking van de motor.
Snelheidsbegrenzer inbouwen of verwijderen**
Prijs: vanaf €150,-*
Een snelheidsbegrenzer is een voorziening in voertuigen die de maximale snelheid reguleert.
Voor personenauto’s is nog geen (verplichte) snelheidsbegrenzer beschikbaar. De meeste auto fabrikanten leveren hun modellen vaak wel af met een gelimiteerde snelheid.
Het inbouwen van de snelheidsbegrenzer is een systeem waarmee de bestuurder niet harder kan rijden dan een bepaalde snelheid.
Het verwijderen van de snelheidsbegrenzer maakt het mogelijk om de door de fabrikant ingestelde maximumsnelheid te verwijderen, zodat u harder kunt rijden. Uiteraard met inachtneming van de verkeersregels en veiligheid.
Toerenbegrenzer
Prijs: €150,-*
Een toerenbegrenzer zit in alle moderne motoren. Dit is bedoeld om de motor te beschermen door het maximale toerental, gemeten in omwentelingen per minuut (RPM), te beperken. Toerenbegrenzers zijn vooraf ingesteld door de fabrikant. Een begrenzer voorkomt dat de rotatie snelheid motor van een voertuig verder gaat zijn limiet.
Wij kunnen het maximale toerental naar gewenst aanpassen, hoger of lager. Door het maximale toerental te verhogen zal de motor in de meeste gevallen meer vermogen leveren. Ook kan het toerental verlaagd worden voor extra betrouwbaarheid of als snelheidsbeperking.
Vermogen begrenzen
Prijs: €275,-*
Het vermogen en koppel van de motor word door de ECU geregeld. Bij (chip)tuning worden deze waardes normaal gesproken verhoogd, maar deze kunnen natuurlijk ook aangepast worden om het vermogen te beperken.
Stationair toerental verhogen
Prijs: €275,-*
Het stationair toerental is het toerental waarop de motor onbelast loopt. Dit toerental zit meestal tussen de 700 en 900 toeren, dit word door de ECU (motor computer geregeld). Als de airconditioning aangezet wordt, kan de ecu het toerental iets verhogen, omdat de motor dan zwaarder belast wordt.
Het kan voorkomen dat de motor bij een bepaald toerental wat onregelmatig loopt of wat vibraties heeft. Het toerental kan in de ECU worden aangepast zodat de motor net buiten het probleem gebied loopt.
Wervelkleppen/swirl flaps uitschrijven
Prijs: vanaf €150,-*
Het inlaatspuitstuk, de wervelkleppen, vlinderkleppen of swirls flaps zorgen ervoor dat de lucht bij lagere toeren met een hogere snelheid de motor in stroomt. Dit zorgt ervoor dat de ingespoten brandstof zich beter vermengt met de lucht voordat deze ontbrandt. De wervelkleppen raken vaak ernstig vervuild, waardoor de werking van de klep steeds minder word. Het komt ook voor dat de kleppen inwendig kapot gaan
Een reparatie is vaak tijdrovend en kostbaar, dus het softwarematig uitschakelen kan een hoop kosten besparen.
Nadelen van vervuilde of defecte wervelkleppen/swirls flaps kunnen zijn:
- Motorstoring actief
- Auto gaat in de noodloop
- Slechte verbranding
- Minder motorvermogen
- Hoger brandstofverbruik
* ex. btw.