ADBLUE

scrolldown
tune-widget

ADBLUE

Een DPF delete wordt vaak in combinatie met een EGR delete verzocht en uitgevoerd. Deze combinatie zorgt voor een zo laag mogelijke ophoping van roet en dus een langere levensduur van de kleppen en uitlaten.

DPF
DPF staat voor ‘Diesel Partikel Filter’ ofwel de roetfilter. Nieuwe roetfilters vangen van 30% tot meer dan 95% van het schadelijke roet op die vrijkomen tijdens het rijden.
Niet alleen kunnen roetdeeltjes uit dieselauto’s de lucht flink vervuilen en is het schadelijk voor de gezondheid, het kan ook veel problemen opleveren voor uw voertuig.

Het roetfilter kan problemen geven bijvoorbeeld omdat er veel korte stukken gereden worden of omdat het voertuig niet goed op temperatuur komt. Ook kan het roetfilter te vol zitten met as deeltjes, waardoor de opslag capaciteit onvoldoende is geworden. 

Het gevolg van deze roet en as ophoping in het roetfilter kan de volgende nadelige punten als gevolg hebben:

• Stijging van het oliepeil
• Hoge regeneratie frequentie
• Auto gaat in noodloop (verminderd vermogen)
• Hoger verbruik van brandstof
• Storingen in display of storingsgeheugen
• Hoge reparatiekosten wanneer er een defect is

Hier zitten de meeste auto-eigenaren niet op te wachten, dus is een DPF delete (+EGR delete) een slimme keus. 

Hoe het roetfilter werkt
Het roetfilter maakt deel uit van het uitlaatsysteem, het roetfilter is het onderdeel dat schadelijke deeltjes uit het uitlaat gas filtert. Na een bepaald aantal kilometers of bedrijfsuren is het roetfilter vol geraakt met roetdeeltjes. Het filter is dan automatisch schoon gebrand, waardoor de roetdeeltjes zijn omgezet in koolstofdioxide (water en as). Dit schoon branden noemen we regenereren. Dit regenereren gebeurt tussen de 600 en 1.000 km afhankelijk van het merk, type en soort voertuig.

De werking van het roetfilter regeneratie proces
Door verschillende sensoren in of op het filter worden waardes gemeten zoals druk en temperatuur. De motor computer (ECU of Motor managementsysteem) controleert deze waardes en wanneer nodig start deze het regenereren van het roetfilter. In de praktijk merken we van dit proces weinig of niets.

Voorwaarden verwijderen roetfilter
Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om het door de fabrikant geplaatste roetfilter uit oudere dieselvoertuigen te verwijderen. U dient dit wel door te geven aan de RDW.

De voorwaarden, zoals gesteld door de RDW, voor de goedkeuring van het verwijderen van de roetfilter zijn: 

• een personenauto of bus met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2011;
• een kampeerwagen, gepantserd voertuig, ambulance, lijkwagen of een voor een rolstoel toegankelijk voertuig met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/k;
• een bedrijfsauto met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 2012 en waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/km;
• een voertuig met een datum eerste toelating van vóór 31 december  2013,  waarvan de uitstoot deeltjes is gemeten in g/kWh.

Veelgestelde vragen

Tekst DPF

Uitleg

Blabla

joejoe

Rica has 200 dealers worldwide in 29 countries

Opdracht


Auto details


Klant gegevens


Betaalwijze